fredag 16. april 2010

Fredrikstadløpet

Søndag var det årets første konkurranse, ja faktisk, jeg har ikke sett på ski som ordentlige konkurranser i år:-)

Fredrikstadløpet og halvmaraton. Fire runder i en nøyaktig oppmålt løype skulle tilsi såvid over 5 km pr runde. 1:23:50 fra i fjor skulle forbedres, og fjorårets løp var et "perfekt" løp med kun 5-10 sek i forskjell på raskeste og tregeste runde! Dette skulle bli en god indikasjon på om jeg har gjort de riktige tingene i vinter.


Jeg åpnet hardt, veldig hardt, og de fleste rundt meg snudde ved 5 km vendingen. Jeg begynte å ane uråd, men fortsatte i samme tempo. Jeg løp også alene herifra og til mål. Første runde gikk unna på 19:38, og det med en treg start litt langt bak i feltet. Dette tilsier en tid på godt under 1:20, og jeg kunne jo drømme......


Ut på andrerunden merket jeg igrunnen at 3 runder til i samme tempo som førsterunden ville ble veldig hardt, men man må jo prøve for å komme videre. Kjempet meg rundt til 20:11, og var fortsatt litt urolig for siste halvdel. Negativ split var i allefall ikke noe tema!


Tredjerunden ble en lang kamp, jeg syntes jeg hadde den godt merkbare vinden i mot på hele runden?? Farten gikk ubønnhørlig ned, og tiden ble 20:34 denne runden. Ikke noe god trend i løpet ville nok de fleste, inklusiv meg selv mene. Men jeg begynte å se slutten.


Tømte det sedvanlige halve plastglasset med sportsdrikk utover ansiktet også ved denne passeringen (neste gang skal jeg plassere ut små drikkeflasker, så kanskje noe sportsdrikk også finner veien inn i munnen) Motvinden hadde nå økt til kuling styrke, føltes det som i allefall. Måtte virkelig jobbe med å holde bena i gang, og prøve å opprettholde noe som lignet på et løpssteg. De siste 5 km skal vel bare være en kamp, eller?? Vel, fasit ble målpassering på 1:21:07. Dvs. 20:44 på sisterunden. Et kjempeløp, i betydningen at jeg kjempet hele veien!


Med et litt bedre løpsopplegg hadde jeg nok lurt med under 1:21:00, men det er vel bare å innse at de fysiske lovene gjelder for meg som for alle, og at "skynde seg langsomt" er oppstått etter masse erfaringslæring. MEN tiden er tross alt bortimot 3 min raskere enn i fjor, så det er likevel en god forbedring. Tror ikke det var noe raskere forhold i år enn i fjor: Samme vinner, men dårligere vinnertid i år... så da??


Ser at jeg hadde en snittpuls på 94% av maks, mot 92% i fjor. (bruker samme makspuls) Dette er høyt, men min makspuls er 194 basta bom!! Om ikke farten var så jevn, så var pulsen ganske jevn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar