søndag 20. september 2009

Birkebeinerløpet

Da var det også gjennomført..

Var på jobb, så det ble litt hektisk. Jeg kom meg hjem på fredags kveld, fikk pakka bagen, spist og sovet noen timer før jeg satte meg i bilen 0430 på lørdag morgen.


Var selvsagt blitt litt forkjøla med vond hals, men et brett med curamed hjalp litt. Jeg var i grunnen mest spent på om kroppen holdt rent fysisk; jeg tenker da på sete/hofte/lyske problemene jeg har hatt. Hadde kjenning med dette på torsdag og fredag, men litt bedre på lørdags morgen!


På oppvarmingen kjente jeg at kroppen fungerte fint, kjente ikke noe smerter, jeg merka også at det ikke var noen toppdag rent formmessig. Det gikk litt tungt, men ikke på måten syk. Bestemte meg uansett for å ikke åpne for hardt.


La meg et stykke bak i pulje 4, og forsøkte å holde igjen litt de første kilometerene. Kom inn i en grei rytme og et passende tempo. Ble nok litt fortere enn jeg hadde tenkt, men likevel. Løypa var mer i terreng enn jeg husker fra 2006, så det ble vanskelig å løpe forbi mange steder. Det var til tider også ujevnt underlag, så jeg måtte ha litt ekstra avstand frem får å få litt oversikt til planlegging av hvor jeg skulle sette bena. Det positive var at det nå var et skikkelig terrengløp!


Planen var å kline til fra 11 km og inn, men litt raskere start enn planlagt førte til en litt mindre markant fartsøkning. Økte litt, for så å øke litt til ved passering 15 km. Fra 18 km og inn ble det bånn pinne. Vanskelig å lese kilometertider når terrenget er så vekslende, men opplevelsen var i allefall slik jeg beskriver. Ser også at km tidene siste 3 km er nede på 3:25 så det stemmer nok med opplevelsen. (ellers var vel km tidene nokså stabile...)


Kom inn på 1:27:06 som nr 38 av 578 fullførte i kl 35-39. Godt fornøyd med det. Kroppen holdt, dagsformen var ikke optimal, men det ble bra likevel. Var 11 min foran merkekravet og ble superbirkebeiner. Det var knallvær og en flott tur! Mye nedover gir vonde ben, men det går over...

1 kommentar:

  1. Gratulerer med godt gjennomført løp. Nyt å slå meg mens du kan.. :)

    SvarSlett