søndag 21. februar 2010

Grenaderen

Hadde håpet på en litt lettere 9-milstur gjennom marka i år enn i fjor men det ble det ikke!
Mye vind og like mye nysnø bidro til en ekstra slitsom tur. Som om ikke det var nok så var det litt kaldt også med 14-15 blå. Å ja - så må man jo klage litt på skiutstyret også, særlig når man ikke vinner.

Vel, vel. Jeg hadde kjempegod glid, men desverre med dertilhørende glatte ski bakover også:-) men er for sta til å smøre om. Med så løse spor er jeg ikke sikker på om det hadde hjelpt så mye heller, men sikkert litt.
Men faktisk må jeg skylde litt på utstyret: Etter forsøk på unnamanøver for en kar, med et spektakulært fall ca. etter 4 mil, så gikk jeg selv overende og ødela den ene bindingen. Har salomonbinding med 2 festepunkter til skoen (pilot SNS) der det bakerste fjærbelastede festet røyk. Gikk derfor nesten 5 mil med en snor og krok dinglende delvis under skoen og innimellom også litt under skien... Dette medfører også at skien ikke følger skikkelig med i fiskebein, så bakskien henger igjen i løssnøen (siden fremste festet er foran tyngdepunktet på skien) Tapte nok en del på dette, og tapte selvsagt også litt på å stoppe og ta av skien for å forsøke å reparere skaden, uten hell.

Det var nok OL unnskyldninger. Det ble som sagt en ganske lang og slitsom dag, men en super treningsøkt både fysisk og mentalt.

Kort oppsummering:
Tid: 6:53:21
Plassering: 105 av 585 som fullførte, nr 28 av 99 i klassen.

Gikk ganske jevnt, men var som vanlig litt "tom" halvveis, men litt ekstra banan, rosiner, gel og sportsdrikke gav nok næring til å komme ovenpå igjen. Har ikke noen split tider, men gikk nok ganske bra siste 20-25 km, og plukket en del plasser. Var uansett sånn passe fornøyd alt tatt i betraktning. Og skikkelig gjennomsliten, med de obligatoriske kramptendensene i mage og lyske etter løpet :-)) Tror nesten også jeg straks begynner lengte litt etter våren og lange varme sykkelturer.....

4 kommentarer:

  1. Hva er oddsen for sånt føre 2 år på rad? :-)
    Glad jeg droppet det i år. Håper på bedre føre fra Sælen til Mora!

    SvarSlett
  2. Å- får ikke så mange kommentarer, så det hender det tar litt tid å oppdage dem!
    Er ikke så mye av det jeg skriver som passer så bra å kommentere heller forresten, men alltid hyggelig å se at noen faktisk leser dette...
    Neste år blir jeg kanskje en godværs-Grenader.
    Fint på Vasan i år da, bare synd jeg ikke fikk stille p.g.a. jobb.

    SvarSlett
  3. Denne så jeg ikke før nå. Morsom rapport. Dette var min første Grenader, og jeg sleit med mitt også... utstyrsproblemer hos meg også. Har skrevet en ganske lang rapport på bloggen min hvis du vil lese. Skriver mest på engelsk, da jeg har en del venner/familie "over there".
    http://guyhuste.blogspot.com/2010/02/race-report-grenaderen-90-km-cross.html
    Guy :-)

    SvarSlett
  4. Hei Guy. Litt av en dag å debutere på!
    Nesten ufattelig at så mange fullførte. Jeg syntes det var skikkelig tøffe forhold. Nå er ikke jeg blant de aller raskeste, men det er jo likevel mange som bruker både 2-3 og kanskje 4 timer lenger enn meg. Hadde vært i tøffeste laget med 2-3 timer til i skogen for meg denne dagen. Respekt mann, Grenaderer er ikke som andre skiløpere. Likte forresten RR fra han svensken som kalte Vasaloppet for "et barneskirenn" i forhold:-)) Godt kjempa!

    SvarSlett