mandag 16. juli 2012

Race report IM Zürich

Vel, hva kan man si? Slot allocation er over, og det ble kun en roll down i M35-39. Så isteden for å være 40 sek unna Hawaii plass, så ble det 34....  Videre ble det kun en slot som gikk til overføring, og den gikk til M40-44, med minst mulig margin det også. (305 startende i M40-44, og kun 276 i 35-39, pluss at det var 30-40 stk som ikke startet i 35-39 (men sikkert også mange i M40-44). Likevel marginer i mot her også. Og i M40-44 ble detogså roll down helt til 13. plass...)

RR:
Planen var å kjøre på under 9:20, men med noe værre enn middels forhold, så ville 9:25 normalt ikke være ille det heller. Uansett, tid var igrunnen uvesentlig: Det var Hawaii-plass som var målet.

Planen var som kjent:
1:04
2
5:00 (med sansynlighet for noen min ekstra p.g.a. dårlig vær..)     
2
3:10
TOT 9:18

Og resultatet ble:
1:04:30
2:04
5:06:13
2:11
3:09:58
TOT 9:24:56

Med til dels mye vind, vanvittige regnbyger og en intens haglbyge på sykkel, tatt i betraktning, så traff jeg vel ganske bra.... Første runden på løp, så blåste både skilt, sperringer og matstasjoner veggimellom; en voldsom vindkule som kom da.....

Jeg måtte være topp 7 for å få Hawaii-plass, fasiten ble nr 9. 34 sek fra 8. plass, kun 40 sek fra 7. og sikker kval. plass, og videre kun 51 sek fra 6. plass. Med andre ord helt absurd jevnt, og denne gang definitivt ikke i min favør!

Hvor gikk det galt?
Starter med alle "unnskyldningene" eller alle de plassene der de manglende 40 sek ble gitt bort:
- To tissepauser på sykkel. Når jeg ser på sykkelcomputer, så kostet disse tilsammen 1,5 min.....Urinering underveis, eller langs løypa utenom toaletter betyr diskvalifisering i Zürich, men "ingen" andre av de jeg snakket med stoppet underveis for å gå på do! Altså, jeg stopper ALDRI mer for å tisse!! Vannflaske-skylle-trikset får gjøre susen...
- Mistet kjede en gang på sykkel, sikkert fort 20-30 sek tapt på det....
- Skiftesonene: Brukte 3:03 tilsammen på disse i fjor, mot 4:15 i år. Altså bare på dette så røk VM plassen! Konklusjon: Aldri mer sokker i sykkelskoa, mer drill og hurtigsnøring selv på IM distanse!
- Watt på sykkel: Planla 205W i snitt og 225W i NP. Med VI på under 1,10. Totalt forbruk på 300 TSS. Jeg sykla på 202W i snitt, og 220W NP. Og forbrukte 295 TSS. Jeg hadde 220W NP på førsterunden, og 221W NP på andrerunden, mens VI var 1,09 på begge rundene. Dette er MARGINALT bom fra å treffe blink, men 5W mer i NP totalt sett ville nok barbert vekk 2-3 min på syklingen. I tillegg ble jeg syklende i et vakuum ca 90% av syklingen, og fikk ingen "hjelp."

MEN der løpet ble avgjort var som vanlig på løpingen. Litt for lett sykling førte til superbein ut på løp, og dermed litt inflasjon i målet for løps-splitten.... Målet om 3:10 ble omgjort til 3:03 etter 1 km. Og farten ble dermed lagt på 4:15 pr km. Visste at jeg var nr. 17 etter sykkel, og dermed at jeg måtte løpe virkelig fort..... Dette var en fatal feilvurdering! 4:15 farten holdt akkurat til 25 km, da ble den til 4:40-4:45. Kun siste 3-4 km klarte jeg å mobilisere for å presse farten ned igjen på 4:20. I ettertid er det jo lett å si at med "normal" pacing på løpingen, med 4:20-4:25 fra start, så var nok en maraton på 3:06 godt innenfor rekkevidde, og det ville vært mer enn nok til å sikre Hawaii-tur. Når jeg i tillegg mener at det var hodet, og ikke kroppen som "sviktet" meg i den viktige timen fra 25-38km, så blir jeg skikkelig skuffet! JEG VILLE DET IKKE NOK!! Kan selvsagt sies at med full kontroll på avstand til konkurrenter osv. så kunne dette gått annerledes, men jeg hadde bra sekundering og kan ikke skylde på det. Han som til slutt ble nr. 6 løp forbi meg ved 34 km, og egentlig innså jeg at det godt kunne være VM plassen som kom forbi der... og de 51 sekundene han slo meg med på de siste 8 km var jo nok i massevis. Jeg tok inn akkurat 1 min på 8. plassen de siste 3,5 km, men det var altså 34 sek for lite. Uansett greit å vite at det ikke bare var de tullete sekundene som ble gitt bort som avgjorde, men at det til syvende og sist var prestasjonen min (da spesielt fra 25-38 km på løp) som ikke holdt helt mål. Kan altså ikke "skylde på" transitions, tissepauser og andre bagatellmessige ting som at kjedet faller av en gang ila. 180 km. DET ER BARE Å INNSE DET: JEG SPOLERTE MULIGHETEN!
 
Kort fortalt et bra gjennomført løp, men manglende kynisme og terping/fokus på sekundsparende detaljer skilte suksess fra fiasko. Men det skuffende er at jeg ikke greide å mobilisere nok mentalt. Jeg har aldri vært så fin i kroppen etter en ironman noen gang som det jeg er i dag, og det er f...n meg en dårlig trøst. Hadde jeg vært sengeliggende med kramper i beina, så er det greit å vite at de 36 sekundene ikke kunne blitt hentet noen plass, men nå...........Bare KJEMPE FAEN!!! Vet at jeg kunne løpT sikkert 2 min fortere, men muligheten var i går, og jeg tok den ikke.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe: Det blir en rimelig fokusert og revansjesugen Hr. Ellingsen som er på start ved neste korsvei!!!! Tøffe trøkker gir meg enorm motivasjon.

Når er neste konkurranse? Bring it on! Hørte jeg noen si sub 9 på en vindstille dag i Barcelona.....? Eller er det mulig å få plass i Kalmar.....


1 kommentar:

  1. Synd å høre at VM plassen røyk og spesielt når marginene var så små! Må uansett gratulere med en bra prestasjon og ikke minst er jeg imponert over tidene dine i forhold til planen :) Det er ikke værst å kjenne seg selv så godt i en så lang konkurranse, så får du bruke læringen fra denne gangen til å presse deg litt ekstra i neste forsøk :)

    SvarSlett