søndag 4. januar 2015

Oppsummering av 2014

Jeg hadde to hovedmålsettinger for 2014-sesongen: Få et bra resultat på Norseman og sub-9 timer med tilhørende Hawaii-billett på IM Barcelona. Med 3. plass på Norseman og 8:48:42 i Barcelona, som sikret både Hawaiibilett og 2. plass i AG 40-44, så var sesongen absolutt en suksess.

Norseman er det "alle" spør om når du holder litt på med triathlon i Norge, og siden tri-debuten (på Norseman) i 2007 har jeg måttet svare at; "joda, jeg har deltatt, og ble vel plasseringsmessig et sted mellom nr 50-60 og hadde sluttid på rundt 14,5 timer..." med andre ord noe jeg ikke lenger syntes var helt representabelt for hva jeg i de siste sesongene mener jeg har vært god for... så enkelt var altså motivet for 2014 deltagelsen. (og så er det jo en skikkelig opplevelse uansett da!) Var seedet som nr. 10 og hadde kanskje egentlig vært fornøyd med alt bedre enn 10. plass. Nå hadde jeg imidlertid en god dag, og andre hadde småskader og mindre gode dager, så da holdt det jammen til pallen. Men nå skal det sies at jeg kom i noe bedre form enn antatt akkurat til Norseman, og kroppsvekten var også lavere enn den har vært noen gang de siste 20 årene.

Det desiderte hovedmålet var imidlertid IM Barcelona. Allerede etter 9:58 i Kalmar i 2009 så sa Goldie at jeg skulle kjøre sub 9 en dag.....Jeg hadde ikke noe mål om det da, men siden 9:24 i Zürich i 2011 har målet definitivt vært å klare under 9 timer på IM distansen en dag. Har hatt to bra forsøk før, med 9:09 i Barcelona i 2012 og 9:01 i Klagenfurt i 2013, men måtte altså vente til oktober 2014 for å oppnå den drømmen. Løpet i Barcelona var meget bra, men likevel ikke optimalt. Jeg hadde en god svømming litt over timen i halvvanskelige forhold, syklet på 4:35 under meget gode forhold, men jeg løp på 3:08, som er noen minutter bak det jeg hadde håpet..... men jeg syklet nok kanskje litt i overkant, siden det ved mer testing i høst, viser seg at stages-wattmåleren min er gjerrig på å dele ut watt, og faktisk viser bortimot 10 watt mindre enn Computrainer rulla mi! Skulle tro at jeg burde ha funnet ut av det leeeenge før Norseman til og med, men altså ikke.

Vel, hva kreves så for å få til det ovennevnte? Det er jo selvsagt et spørsmål som sikkert har mange svar, men for meg har det betydd ca 500-550-600 og 662 timer spesifikk triathlon-trening de siste 4 årene.

Jeg (og dere?) liker/misliker kanskje å tro at jeg har stålkontroll på hvert sekund med trening til enhver tid. Dette er kanskje en ganske riktig betraktning stort sett, men akkurat i 2014 så endte jeg opp med over 60 treningstimer mer enn det jeg planla i januar - en grov "bom" med andre ord :-)
Jeg trente totalt 662 timer i 2014, som fordelte seg slik:

Sykkel: 382 timer og 9959 km, 58 % (skulle ha tatt en tur til gitt.... kanskje har jeg uregistrerte km på rulla?)
Løp: 155 timer og 1836 km, 23 %
Svøm:93 timer og 255 km, 14 %
Annet: Ski, styrke osv 32 timer, 5 %

Frem til jeg fikk bekreftet eliteseeding til Norseman på høsten 2013, så var planen å sykle litt mindre enn før, og fokusere litt mer på løp. Men siden løypa i Norseman er som den er, så ble den tanken utsatt et år, og jeg valgte å fortsette med myye sykkel frem til august, og heller fokusere litt mer på løp fra august og inn mot IM Barcelona i oktober. Nå løp jeg likevel, etter egen mening, meget sterkt med 4:05 løpssplitt på Norseman. Det er så vidt jeg vet tredje raskeste løpssplitt noen gang, bak Allan Hovda i år, og Henrik Oftedal i rekordløpet. Den gode løpingen skyldes nok mest en kombinasjon av løypeprofil sammen med lav kroppsvekt og riktig pacing på sykkel, men viser også at jeg bør kunne heve meg noen hakk på løp gjennom 2015 sesongen. Det er i alle fall et konkret mål.

Vel, hva er så planen for 2015? Det skal jeg komme nærmere tilbake til, men jeg skal i alle fall ikke trene mindre enn i 2014! Og jeg skal nok løpe såpass mye at jeg er nærmere 3:00 enn 3:30  på løpingen på Hawaii den 10. oktober! Men planer er planer - jobben må gjøres også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar