søndag 5. januar 2014

Oppsummering av treningen i 2013, og et blikk videre fremover.

I 2013 var målet å øke treningsmengden litt fra de 539 timene jeg hadde i 2012. I 2011 hadde jeg 555 timer.  Ca. 10% økning fra 2012 var målet, og da altså å ende opp på noe i underkant av 600 timer. Tanken var å få til et løft på svømming, og altså bruke en del av de ekstra treningstimene i bassenget. Dette startet jeg på allerede i november 2012, så noe stort hopp i antallet timer til svømming ville det nok ikke bli fra 2012-2013, men noe økning.

Generelt sett så tenker jeg at siden triatlon (Ironman) veldig grovt sett består av ca. 10% svømming, 50% sykkel og 40% løp sånn rent tidsmessig, så er det ikke noe dumt utgangspunkt å ta med seg den prosentfordelingen inn i treningsarbeidet. Kanskje med noe mer svømming siden dette krever mer relativt sett for å prestere bra.


Fasiten for 2013 ser dere under:

Totalt 595 timer fordelt slik:
Sykkel:                 302 timer, 50,7 %
Løp:                      153 timer, 25,7 %
Svøm:                   115 timer, 19,3 %
Styrke, ski, annet:   25 timer,   4,3 %

Dette betyr i klartekst at jeg svømte 16 timer mer i 2013 enn i 2012. Det er ikke noen radikal økning, men som jeg nevnte så svømte jeg relativt mye de to siste månedene i 2012 også. Videre så syklet jeg 55 timer mer enn i 2012 og løp også 10 timer mer.


Tja, så kan man spørre seg om denne ekstra innsatsen på svømming betalte seg? Fasitsvar finnes nok ikke, siden det er så mange variabler, men jeg kom inn på 58 min, og perset dermed med 7 min på svømmedelen i IM Østerrike, og de 7 minuttene gjorde at jeg kom på en sterk 3. plass og dermed trygg kvalplass til Hawaii. På Hawaii perset jeg med 5 min på svømmingen, og dette satte meg i posisjon til å nå målet om ny norsk bestenotering i VM løypa...Slik gikk det som kjent IKKE.

Vel, hvor går så veien videre i 2014? Denne sesongen blir uten noen Ironman konkurranser, dvs. konkurranse som både er "Ironman" distanse og under Ironman merkenavnet. Jeg skal være med i Haugesund (Ironman merkenavn) og Norseman ("Ironman" distanse). Men altså ikke noe forsøk på å kvalifisere meg til Hawaii. Et slags "mellomår" med andre ord. Så får jeg se om motivasjonen er der utover i denne sesongen, og ikke minst for 2015 sesongen for å evt. gjøre et nytt forsøk på Hawaii....?

Ok, hva så med trening i 2014. Planen er å sykle ca. like mye som i 2013, løpe litt mer, og dermed svømme noe mindre. om det ikke hadde vært for at Norseman i stor grad "avgjøres" av syklingen, så hadde jeg nok kuttet ned litt på sykling til fordel for løp. Dette skulle bety mellom 550-600 timer med ca 300 av dem på sykkel, 160-175 timer på løp, og resten svøm/styrke/annet. Helst lite annet :-) Kanskje vil dette bringe meg inn til en topp 10 plassering i Norseman?? Jeg er seedet som nr. 11, så da vil jo alt bedre enn det være en bonus.. Og om jeg har både tid og lyst utover sensommeren, så er jo sub 9 timer i Barcelona i sept/okt noe som kan lokke!

Ha et godt treningsår i 2014 også da dere!

1 kommentar:

  1. Gratulerer med Pallen !! I Norseman 2014, utrolig morsomt og dessuten velfortjent!

    SvarSlett